Allemaal beestjes! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu Allemaal beestjes! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu

Allemaal beestjes!

Door: Rutger

Blijf op de hoogte en volg Rutger & Violet

23 September 2006 | Bolivia, La Paz

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer. Iedereen weer héél erg bedankt voor alle reacties! Vooral blijven sturen, we vinden het erg leuk!

Bijna een week geleden alweer zijn we aangekomen in La Paz. Het was relatief makkelijk om de grens tussen Peru en Bolivia over te steken. Even stoppen, stempeltje aan de Peruaanse kant, de brug over lopen naar Bolivia, weer een stempeltje en weer terug de bus in.

We hebben een prima hotelletje in La Paz, midden in het centrum en tussen de marktjes. Overal op straat worden dingen verkocht, je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het. De trottoirs zijn bezaaid met verkopers die hun waar voor zich hebben uitgespreid. Vio weet voor 2 euro een nieuwe zonnebril te scoren (ik was op de vorige gaan zitten). ´s Avonds eten we voor een habbekrats in het restaurant van het hotel dat ons van alle kanten is aangeraden. Het smaakt prima!

Omdat we ondertussen alweer een paar weken op de koude hoogvlaktes van de Andes rondlopen en we wel eens wat warmers willen, besluiten we een tripje te maken naar de jungle. De volgende dag stappen we in een speelgoedvliegtuigje waar krap 18 mensen in passen voor een slechts 40 minuten durende vlucht naar Rurrenabaque. Het vliegveld daar bestaat uit niet meer dan een strookje gras en een wrakkig gebouwtje. Als we uitstappen slaat de hitte als een warme deken om ons heen, binnen 5 minuten ben ik drijfnat. Iemand van Chalalan (de lodge waar we zullen verblijven in de rimboe) staat ons al op te wachten en brengt ons naar ons hotelletje voor 1 nachtje. Rurre is een typisch jungle stadje, de straten zijn merendeels onverhard, de huizen zijn luchtig en de locals zoeven er rond op stinkende motortjes. Wild west!

De volgende ochtend vertrekken we vroeg met een longboat voor de tocht naar Chalalan. Alleen wij en twee andere passagiers (die toevallig ook Nederlands blijken te zijn) stappen vandaag aan boord. We worden vergezeld door maar liefst zes mannetjes van Chalalan. In eerste instantie denken we dat ze een lift krijgen maar ze blijken zowaar een functie te hebben. Het water in de rivier staat erg laag (het regenseizoen begint in November) en de boot komt regelmatig vast te zitten. Op dat moment komt de ploeg in actie en boomt de boot weer verder. Een aantal keren zitten we dusdanig vast dat ze uit de boot moeten springen om ons vooruit te duwen. Zo´n 6 uur later leggen we eindelijk aan. We moeten nog een half uurtje lopen maar dan zijn we er... Chalalan!

De Chalalan ecolodge, gelegen aan een meertje, is een project van de oorspronkelijke inwoners van deze regio om in hun inkomsten te voorzien. 10 jaar geleden werd dit deel van Bolivia omgevormd tot nationaal park. De inwoners proberen nu hun geld te verdienen met toerisme en dat lijkt ze aardig te lukken. De lodge is geheel gebouwd van natuurlijke materialen, er is een waterfiltratiesysteem gebouwd en elektriciteit wordt opgewerkt door middel van zonne-energie. Het ziet er allemaal piekfijn uit, we krijgen een hut met twee ruime bedden, beiden voorzien van een muskietennet. Prima te doen! (www.chalalan.com)

Onder leiding van onze geweldige gids, Rigoberto, verkennen we in de dagen erna de omgeving van Chalalan. Te voet of per kano over het meertje. Rigo ziet, ruikt en hoort alles en legt alles uit over het planten- en dierenleven en over zijn dorp. We zien veel beesten: veel ara´s (de blauw met gele en de rood met groene), toekans, aguti´s (kan iemand opzoeken wat dat zijn?), amazones, verschillende soorten aapjes, kaaimannen, reuzenotter, treeboa, een tapir en zelfs een jaguar! De eerste avond worden we verblijd met een traditioneel muziek- en zo blijkt later, dansfestijn. Nadat we allemaal een bundeltje cocabladeren in onze mond hebben gepropt en een slok hebben genomen van het lokale alcoholische brouwsel, worden we uitgenodigd op de dansvloer. Veel meer dan een beetje rondhuppelen met een local van het andere geslacht is het niet maar wel grappig. Vio´s danskunsten waren erg in trek bij de Boliviaanse mannen.
Na anderhalf uur volksdansen waarbij ik slechts keuze heb uit twee nogal omvangrijke Indiaanse dames besluiten we het voor gezien te houden en knijpen we er tussenuit.

Op de laatste dag besluit Rigo dat we op piraña´s gaan vissen. Ik laat deze eer aan me voorbij gaan maar Vi grijpt de kans met beide handen aan en weet binnen 5 minuten een piraña te verschalken! Daar blijft het echter ook bij, zelfs Rigo krijgt geen visje meer te pakken. De piraña wordt meegenomen en in de keuken van de lodge vakkundig gebakken. Het blijkt echter geen culinair hoogstandje te zijn, het beest bestaat voornamelijk uit graat en wat er nog aan vlees aan zit is niet bepaald smakelijk.

Vandaag was het helaas al weer tijd om Chalalan te verlaten. De terugreis verliep aanzienlijk sneller aangezien we stroomafwaarts gingen en in 3 uur waren we weer terug in Rurrenabaque. We hebben even een hapje gegeten en zijn daarna wederom in het miniatuurvliegtuigje gekropen. Nu zijn we weer in ons hotel in La Paz aangekomen. We blijven waarschijnlijk nog een paar daagjes in La Paz om even bij te komen en gaan dan halverwege volgende week richting Uyuni om de zoutvlaktes te bewonderen.

We zijn benieuwd!

Tot de volgende mail!

We proberen er morgen foto´s op te zetten want hij pakt de software op deze computer niet.

• 23 September 2006 - 22:13

Naomi:

Heey,

Wat een mooie verhaal! Weer handig van Rutger om op de bril van Violet te staan:P Have fun @ the next destination!

Groetjes,
    Naomi

• 24 September 2006 - 03:40

Theo:

Net uit de stad gerold, mijn laptopje nog aan hebben staand, zit ik met mijn half dronkenkop toch je verhaal te lezen. Wauw! Jullie maken veel mee zeg! Maar vertel eens wat over je wereldreis in het geheel, buiten de dagelijkse beslommeringen en gebeurtenissen. Hoe is het buiten Nederland? Hoe bevalt het reizen? Wat gebeurd er in jullie hoofden en harten? Mis je NL? En hoe reist Rutger nou anders dan Violet?

Het schrijven met een paar biertjes op is wat lastiger, maar go on!

Theo

• 24 September 2006 - 06:13

Linda:

Weer een droom, geweldig!

Hieronder info over de agoeti's, hebben jullie ze gezien?

De agoeti's, ook wel agouti's of goudhazen genoemd, zijn een geslacht van Latijns-Amerikaanse knaagdieren.

Agoeti's zijn grote, slanke knaagdieren met lange ledematen en een ruwe vacht. Aan de achterpoten zitten drie tenen. De dieren hebben een zeer kleine staart.

Ze leven op de bosbodem en op savannes, voornamelijk in de buurt van water. Ook komen ze voor in landbouwgebieden. Agoeti's komen voor van Mexico en de Kleine Antillen tot Paraguay en Noordoost-Argentinië. Ze zijn ingevoerd op de Maagdeneilanden, Cuba en de Caymaneilanden.

Agoeti's gaan overdag op zoek naar noten, vruchten en de groenere delen van planten. Tijdens het eten van kleinere voedseldelen zitten ze, waarbij ze het voedsel tussen hun voorpoten vasthouden. Dit is vergelijkbaar met een eekhoorn. Grotere noten en vruchten als paranoten zijn te groot om vastgehouden te worden. In tijden van overvloed leggen ze voedselvoorraden aan, voor mindere tijden. Op deze manier leveren agoeti's een belangrijke bijdrage aan de verspreiding van zaden.

Agoeti's leven in groepen van een volwassen paartje en hun jongen. Ze krijgen één of twee jongen per worp, die al vrij snel na de geboorte kunnen lopen.

• 24 September 2006 - 06:39

Leon En Geralde:

Hallo Rutger en Violet, we hebben vanmorgen weer genoten van jullie verhaal. We zaten om 7:45 al voor het flatscreen. (Uiteraard ook het zatte verhaal van Theo gelezen.)We krijgen helemaal zin om zo'n zelfde tochtje ook te gaan maken zodra ik gepensioneerd ben. Ik heb even opgezocht wat een aguti (agouti) is. Het is een cavia achtige van ongeveer 50 cm met een staart van 2,5 cm en hij weegt ongeveer 2 tot 3 kg.
    De Agoeti's zijn vrij grote knaagdieren uit Zuid-en Midden-Amerika. Met hun korte poten, kleine staart en opvallende oren lijken ze wel wat op een grote cavia. Het is een van de weinige dieren in het regenwoud die de keiharde bolster van paranoten open kunnen krijgen. Verder leven ze van zaden, vruchten en wortels.
    Ik heb ook een tijdje op www.chalalan.com gekeken. Dat is de moeite waard. Schitterend ziet het er daar uit. Ik stop, voordat mijn verhaal net zo lang wordt als dat van jullie. Groeten en zoenen uit vandaag buiïg, maar warm, Nederland.

• 24 September 2006 - 06:40

Leon:

P.S. had het verhaal van Linda nog niet gelezen. Hopenlijk voor jullie krijg je nu geen 10 verhalen over agutis.

• 24 September 2006 - 07:32

Anita:

Zo, nu weet ik bijna alles over aguti's.

Typisch Rutger om op de bril van Violette te gaan zitte. Ik vind het elke week weer erg leuk om jullie verhalen te lezen. Elke zondag als ik opsta pak ik als eerste mijn laptop, hihi. Erg grappig om te merken dat jullie allebei een totaal andere schrijfstijl hebben.

Ik denk dat Ming en ik ook maar zo'n reis moeten maken na de verhuizing. Even ontstressen. Zorgt voor veel spanningen in de relatie, een huis kopen ;) Nog 2 weken en dan de sleutel!! Spannend.

Schatjes, tot volgende week.

Liefs

• 24 September 2006 - 09:04

Leonie:

Mooie jungleverhalen vi! hier hebben we zelf ook een wild-wild west met de wilde verhalen van onder andere kim, anna en jet ;) Ben er erg trots op dat je famous danspasjes ook in de verre landen aanslaan:P
    Nog geen rare beestjes in je hoofdkussen gevonden? Liefss

• 24 September 2006 - 09:21

Ans En Peter:

Wij genieten volop van jullie reisverslagen en foto's. Via internet zoeken wij de plaatsen en gebieden op waar jullie over vertellen. Maakt alles enorm boeiend.
    groetjes!
    ans en peter

• 24 September 2006 - 09:57

Anna:

VIO!! Je raadt het nooit!! Ik heb lenzen!! Hehe na al die jaren donkere duisternis kan ik weer normaal zien :) Ik dacht net ook even dat ik jullie zag, maar dat waren mijn vader en moeder die bepakt en bezakt terug kwamen van het boodschappen doen :P Nee maar zonder grappen, jullie doen echt te veel mooie dingen! Hoeveel vliegtripjes hebben jullie er al op zitten zeg!Ik zag laatst ook nog een docu over piranha's, die hadden binnen 1 minuut een heele dikke goudvis opgegeten..brrr..maargoed ik trap em weer an! Ga zo mijn verjaardag nog even vieren (incl.die van paps en mams, dus dat wordt een drukke boel hier!)Kussen

• 24 September 2006 - 10:48

Karolien:

Gaaf verhaal en ik wacht met spanning op de foto's! Ik geloof dat jullie hele familie en vrienden-en-kennissenkring elke zondagochtend aan de compu gekluisterd zit. We genieten lekker met jullie mee! Nieuws uit NL; er zijn weer twee ministers uit ons kabinet gestapt. Ze zijn niet vervangen door agoeti's (hoewel...). Verder betrekkelijke rust en aanloop naar verkiezingen. Mag ik weer lekker folders gaan verspreiden in Helpman waarbij de ultieme triomf bestaat uit het afleveren van een GL-folder bij een huis met PvdA-poster. Ha, dat zal ze leren!

Liefs,
    Karolien

• 24 September 2006 - 12:41

Stephanie:

Dat klinkt allemaal fantastisch! Jullie maken veelsteveel mee. Heel veel foto's maken anders vergeet je de helft, en dat zou zonde zijn. Vio onze stoere jager, piranha's..toe maar! Rutger pas wel een beetje op dr hè. We willen dr heel terug ;)
    Met de Cadillacjes gaat alles goed, behalve dat we onze moeder gans missen, overleven we nog aardig hier.
    Liefs! En heel veel plezier op jullie volgende avontuurlijke reis!! x

• 24 September 2006 - 15:38

Juliet:

heeee lieve vi en Rutger!! klinkt echt allemaal super ben echt heel erg jaloers...maarja vi we waren HET SPEL aan het doen en er was echt geen reet aan zonder jou..haha..gelukkig nog maar 4,5 maand ofzo toch? hehe, maar geniet er van, veel foto''s maken enzo!! kus

• 24 September 2006 - 15:40

Juliet:

samenvatting:
    stoned zijn:
    steph denkt dat anna haar wil vermoorden; monique is bang voor mannen in de kamer; kim's kont is echt bizar heet; mijn hoofd was eraf, verder heeft mijn haar deze week in de fik gestaan en heb ik mijn duim gebroken, hahaha, komt allemaal door jou moet je maar terug komen ouwe!xx

• 24 September 2006 - 18:30

Valentino:

Hehehe, lekker spacen op cokebladeren, stelletje drugstoeristen. Klinkt vermakelijk, neem een piranha voor me mee, hier kosten ze volwassen 50 euri's bij de intratuin...

• 25 September 2006 - 02:31

Sander:

Leuk jullie ontmoet te hebben in La Paz. Doe Theo de groeten van me als je m nog spreekt.

Espero que tienen un buen víaje!

• 25 September 2006 - 15:49

Wietske:

Max is weer zwanger!!

• 25 September 2006 - 16:55

Marcella:

He lieverds,

Ik verneem dat jullie het daar prima naar jullie zin hebben! Lijkt me ook geweldig.
    Nou ja, Nederland is niet erg aan verandering onderhevig maar vandaag hebben we te horen gekregen dat Maxima alweer zwanger is. Hiep, hiep hoera. Ze weten niet van ophouden daar.
    Veel plezier,

Liefs,
    Marcella

• 25 September 2006 - 17:48

Anja Lourens:

Ver weg en door jullie verhaal en foto's toch dichtbij.
    leuk hoor om het op deze manier te kunnen volgen.
    Blijf maar lekker van alle belevenissen genieten!!

Groetjes van ons allemaal

• 25 September 2006 - 19:20

Theo:

Wauw heb je Sander gezien? Mooie kerel is dat!! Vertel het verhaal hoe je hem tegenkwam...

Gegroet!

• 26 September 2006 - 01:06

Sander:

Balen dat Rutger ziek is en van die héle héle fijne wegblokkades. Via Cochabamba is zeker een goed idee. Wij zijn daar vanaf zaterdagavond weer, dus als jullie tijd hebben (en niet ziek zijn), zijn jullie zeker welkom. Is ook erg leuk uitgaan daar!

Ik hoor het wel, en misschien tot binnenkort!

• 26 September 2006 - 18:26

Guusta En Lotte:

Wat hebben jullie toch weer mooie foto,s gemaakt. Vio heb je die vis echt opgegeten? En heb je een vingerpoppetje gekocht? Wij wensen jullie veel plezier.

-(K)(K)(K)-jes Guusta en Lotte en de rest van de familie.

• 27 September 2006 - 07:35

Marianne:

Alle verhalen klinken echt veel te goed, daar zou je toch bijna zelf je rugzak van gaan pakken :p
    ben echt jaloers op de ervaringen die jullie opdoen. Ik schrok wel even van de titel van dit verhaal: ik zag al allemaal enge spinnen en andere insecten voor me... brrr
    Mn nieuwe studie is echt super tof! In de eerste week leek het wel alof ik niets hoefde te doen, maar dat valt dus tegen. Ben verdorie iedere dag huiswerk aan het maken :p
    xx

• 27 September 2006 - 12:49

Nynke:

mooie verhalen vio!! haha, is nog s wat anders dan mensen bellen voor de postcode loterij. heb je je boekje nog steeds? wordt mooi als je weer hier je danspasjes kunt laten zien en al die groningse mannen gek maken :) veel plezier!! kus nijn