Laatste beetje Zuid-Amerika - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu Laatste beetje Zuid-Amerika - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu

Laatste beetje Zuid-Amerika

Door: Violeta

Blijf op de hoogte en volg Rutger & Violet

18 November 2006 | Chili, Valparaíso

Lieve allemaal,

Vanuit Valparaiso ons laatste berichtje uit Zuid-Amerika alweer!
De dagen vliegen door je vingers, Machu Picchu en de Boliviaanse choas lijken alweer tijden terug. Gelukkig staan de Argentijnse steaks nog fris in ons geheugen, nadat we vanuit Santiago een uitstapje naar Mendoza in Argentinie hebben gemaakt en van Chili kunnen we nog 4 dagen genieten!

Hoe is het in ons kikkerlandje?
De verkiezingsstrijd in Nederland is al aardig losgebarst lezen we. Ben erg benieuwd wat het wordt.
En een geruststellende gedachte dat Sinterklaas weer veilig in het land is aangekomen.

We waren gebleven met ons verhaal in Valdivia, waar we na een dag tussen de zeeleeuwen en de vis te hebben doorgebracht per bus naar Pucon zijn gegaan. Gelegen in het binnenland van Chili.
Gezellig en levendig plaatsje aan de voet van de besneeuwde en rokende vulkaan!
Prima stekkie bij een ontzettende bemoeial, waar ik helemaal dol van werd.
Verder veel terrasjes, waar we o.a. 2 Colombiaanse zakenmannen troffen met mooie verhalen, waar ik gelukkig niks van verstond, Piek met z´n voortreffelijke spaans was het bokje.

We hebben geraft op 1 van de glasheldere rivieren.
Ruig potje raften werd dat, met een verpletterend mooi uitzicht!
´s Avonds zijn we in de bergen wezen badderen in een warmwater bron, zonder uitzicht dus, maar wel onder een mooie sterrenhemel.
De dag erna hadden we 2 mountainbikejes gehuurd en hebben we per fiets de omgeving verkend, pittig tochtje.

Na 4 dagen Pucon hebben we de bus gepakt naar Santiago.
Waar we vooral hebben rondgeslenterd en aardbeien hebben gegeten.
Op elke straathoek staat een kereltje met een kar vol, 3kg voor 1,50! Moeten ze bij de Appie ook is invoeren.

Santiago´s grote stinkende vismarkt is leuk om rond te lopen denk ik, als je een man bent of geen rokje aantrekt, en hetzelfde geldt voor de fruitmarkt. :D

We troffen in het Nationaal museum nog een kunstconcours van kunstacademie studenten.
Ze moesten in een week tijd een werk maken, ongeacht wat; creatieve types! Erg leuk om te zien.

Na 2 dagen Smogiago hebben we de bus naar Mendoza in Argentinie gepakt om steaks te eten en wijn te drinken.
Mendoza is het wijn walhalla van Argentinie, 70% van de Argentijnse wijnproductie komt hier vandaan, dus we konden onze lol op!
De dag na aankomst hadden we een tour naar 2 bodega´s;
De eerste was een moderne bodega, vooral erg groot en na een ellenlange uitleg mochten we dan eindelijk proeven. Verwachtingen waren na zo´n uitleg hooggespannen, maar de wijn was niet te drinken. Wat een domper!
De 2e was een betere keus wat dat betreft, een familiebedrijfje gespecialiseerd in de biologische wijnbouw.

Voor de dag erna stond een parapent trip op het programma, 5 minuten voor vertrek werd het alleen gecanceld, militairen gingen er onaangekondigd een oefening houden.
Dat is al de 2e keer dat we gepiepeld worden door die gasten, in Ushuaia moesten we door hun afwezigheid op een vliegveld 200km voor Ushuaia landen.
Helaas pindakaas, gelukkig is Mendoza erg leuk dus vermaakten we ons prima op het terras, in het park en in het lelijke vissenmuseum tussen de bultvissen en albinokikkers.

De dag erna was parapenten door de wind niet mogelijk, dus moesten we noodgedwongen raften wat natuurlijk helemaal niet erg was.
De omgeving niet zo mooi als in Chili, maar op chocoladebruine rivier raften heeft ook wel wat!

Momenteel zitten we in Valparaiso, 120km van Santiago vandaan.
Een oude stad met veel gekleurde en aftandse huisjes tussen de bergen en de zee ingeklemd.

Valparaiso staat erom bekent dat het wat crimineel kan zijn, de harde kern hebben we nog niet gevonden, maar gister zijn we voor het eerst voor veel te veel geld door een taxichauffeur afgezet bij ons Hostel.
Ik kan me er geloof ik niet zo over opwinden in tegenstelling tot... ¨IK LAAT ME NIET NAAIEN!´
Vandaag een lunch op het terras waar de beste ober zelf al zijn fooi bij de rekening had opgeschreven.
Misschien ken je Rutgers principe ¨fooi moet je verdienen¨ Je raadt het al dit werd een mooie scene niet zonder resultaat. De ´fooi´ kwam terug. 1 euro 10.

Zojuist hebben we een snorkelset en een strandhanddoek aangeschaft want morgen gaan we naar het Paaseiland en vervolgens door naar Moorea en Bora Bora....!
Dus vanaf daar ons volgende bericht!

• 19 November 2006 - 07:17

Nadine:

Heee Vio!
    WSat leuk om jullie verhaal weer te lezen. Super mooi dat jullie het nog steeds zo naar jullie zin hebben! Hier gaat alles zn gangetje, over een kleine maand ga ik heel thailand doortrekken. Ook erg veel zin in. Hoelang zijn jullie in Bangkok op de weg terug?? Geniet ervan daar!! dikke kus.

• 19 November 2006 - 09:34

Stokkie...:

Het is weer SUPERRRRRRR allemaal...Heerlijk om te lezen...!!!!
    Groet uit een (alweer) nat Ruurlo.
    Ellen.

• 19 November 2006 - 11:31

Karolien:

Zo, wanneer komt jullie reisgids Zuid-Amerika uit? Jullie verhalen blijven geweldig! Wat dat verkiezingscircus betreft; ik kan het hele gebeuren niet meer horen of zien, dus wat dat betreft zitten jullie veilig. Mijn eigen partij doet het in elk geval volkomen k*t in de peilingen. Kunnen jullie trouwens zo'n doosje aardbeien meenemen naar NL?

Veel liefs, en blijf schrijven!

• 19 November 2006 - 11:35

Geralde:

had net sms-je gestuurd. Leuk romantisch badderen onder de sterrenhemel! Ik wed dat die aardbeien ook nog 100 keer lekkerder zijn dan van appie. Goede reis vandaag en op naar zon, zee palmen en strand, kunnen jullie eindelijk uitrusten ha ha....Groetjes en dikke zoen

• 19 November 2006 - 11:56

Leo:

he vi! je ziet er goed uit meis!! I LOVE nemo ;) kusje

• 19 November 2006 - 11:58

Ans En Peter:

We begrijpen dat het jullie uitstekend gaat. Jullie verhalen blijven machtig interessant en boeiend om te lezen.
    En nu op naar het volgende continent. Veel plezier op het Paaseiland. We wachten met spanning op jullie verslagen en foto's. Goede reis!
    groetjes.
    ans en peter

• 19 November 2006 - 12:08

Valentijn:

"IK LAAT ME NIET NAAIEN!" Een pieko in hart en nieren... zoals het hoort!

• 19 November 2006 - 22:31

Nikki:

wat een mooie verhalen en prachtige foto's! ben wel jaloers hoor! Zit ik hier in het winderige nederland met 26 snotneuzen om me heen! haha!
    liefs, nikki

• 20 November 2006 - 10:44

TO:

Zo lekker gemauntainbiked Rutger? Op de foto lijkt je erop dat je al aardig wat kilotjes bent afgevallen ;) Vanuit een vrolijk NL!

• 20 November 2006 - 11:26

Arnold:

Goed om te zien dat Rutger de mountainbike weer gevonden heeft! Ik mis alleen de fotos van het badderen in de warmwaterbron... maar die zullen we vast nog wel zien!

• 21 November 2006 - 19:28

Gerben Oma Kamperman:

hee violet erg mooie fots
    en mooie verhalen veel
    liefs opa oma gerben

• 27 November 2006 - 07:24

Anita:

Hoi,

Het is dat je een foto ervan hebt, anders had ik het niet geloofd: Rutger op een mountainbike....

Liefs