Tussen de kiwi's! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu Tussen de kiwi's! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu

Tussen de kiwi's!

Door: Violet

Blijf op de hoogte en volg Rutger & Violet

16 December 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hello Everyone!

We zitten ondertussen alweer 2 weken in Nieuw-Zeeland en zijn al helemaal gewend aan het links rijden, oversteken is nog wat lastig, de Fish & Chips en al het andere engelse.

We kregen een warm welkom bij aankomst!
Na voor de douane een formulier met tig vragen te hebben ingevuld over de meegebrachte spullen en verblijf afgelopen maanden konden we dan eindelijk de douane door. We dachten dat het kunstje hiermee af zou zijn maar helaas. Nog geen 3 stappen na de douane kwam een politieagente met een beagle'tje op me af die m'n tas wilde doorsnuffelen, het beest werd nogal wild dus de tas werd uitgebreid doorzocht. Zonder resultaat uiteraard :D. De volgende stop was na de bagage te hebben opgehaald, de vragenlijst werd nog eens uitgebreid met ons doorgenomen om vervolgens door een pre-controle te kunnen lopen.
Daarna mochten de spullen door de scanner.
Voor het gemak en om gedoe te voorkomen had ik op mijn briefje bij de vraag 'heeft u wandelschoenen bij u' nee ingevuld (wat ik wel heb). Waren ze op z'n zachtst gezegd niet zo blij mee wist de mevrouw tegenover me duidelijk te maken. 'WHY DO YOU FILL IN YOU DON'T HAVE HIKING SHOES WHILE YOU DO HAVE THEM?!!' Of ik ze even wilde schoonmaken in het hostel en daarmee was het verhaaltje uit. Ze zijn hier nogal beducht voor allerlei beestjes of virussen die hun landbouw kunnen beschadigen. Welkom in Nieuw Zeeland!

De eerste dag hebben we wat rondgesnuffeld in Auckland en de Skytower, 366 meter hoog beklommen met de lift. Een paar goeie bungy jumps ervanaf gezien, enkel vrouwen. 's Avonds lekker gegeten in de haven en de volgende dag de auto opgehaald.

De eerste dag ruim 300 kilometer naar het noorden gereden, door een landschap wat ik me had voorgesteld bij Nieuw Zeeland.
Groen, heuvelachtig, schapen en mooie uitzichten. Het is eerst nog even wennen om aan de linkerkant van de weg te rijden maar alles gaat prima.
We rijden naar Paihia in The Bay of Islands, waar we de volgende dag op een catamaran langs de eilandjes hebben gezeild en dolfijnen hebben gespot! Geloof dat er wel een stuk of 40 om ons heen zwommen en sprongen. Na ons in een wetsuit hebben gehesen, kregen we ook nog de kans op een close-up met de dolfijnen. De hele groep ging klappertandend het water in behalve uiteraard één persoon - V.H. - die het te koud vond! Erg mooi tripje!

De volgende dag rijden we weer terug zuidwaarts langs enorme zandduinen en kauri-bossen, juist ja, bossen met enorm dikke grote en hoge bomen. De dikke boom in Laren is er niks bij.

De 2 dagen erna rijden we het Coromandel schiereiland rond, ook hier weer mooie natuur en kleine dorpjes.
De dorpjes hier zijn niet echt gezellig, alles is gevestigd langs 1 lange hoofdstraat, de plaatsjes hebben geen hart. Langs de hoofdstraat vind je voornamelijk rommelwinkels en fastfoodketens. De grotere plaatsen zijn levendiger. Verder is het hier heel Brits, het eten, de koppen, de pubs, leefgewoontes. Alles.

We bezoeken een kiwiplantage en krijgen een rondleiding van een man die leeft voor de kiwi's. Horen leuke dingen, zo kan je de schil van een kiwi eten en zijn er kiwi's met een doorsnee van 5 a 6 cm. Worden enkel naar Japan geëxporteerd omdat ze er alleen daar veel geld voor willen neertellen.

Rijden daarna door naar Rotorua, gelegen in het midden van het Noordereiland in een geothermisch zeer actief gebied. Leuk stadje, de constante zwavellucht is alleen wat minder. Het stadspark is in het bezit van bubbelende modderpoelen en kokende warmwaterbronnen. Erg apart.

De volgende dag gaan we naar Thermal Wonderland, een groot park met modderpoelen, kokende bronnen, rokende en gekleurde meren (van gifgroen tot warm oranje) en opgedroogde zoutmeren. Erg bijzonder om te zien. 's Middags luieren we wat in een Polynesian Spa (thermale baden) met uitzicht op bloemen, bergen en een meer vol schreeuwende meeuwen. De dag erna gaan we naar een ander geothermisch actief park met een reusachtige geiser die elk uur uitbarst. Hij is gigantisch, een dikke 20 meter hoog! Ook worden we nog vergast op een heus Maori-dansspektakel.

We zetten de reis voort naar de Waitomo Caves, een rits grote grotten met glimwormen. Piek heeft een goed idee, blackwater rafting, 3 uur lang door de donkere en smalle grotten heen drijven in een rubberen bandje met af en toe een watervalletje, water 10 graden. Ik dacht het niet. Lopend en kruipend er doorheen was ook mooi!

We rijden door naar New Plymouth, waar de Mount Egmont staat, een reusachtige vulkaan midden in een vlak landschap. We doen een poging de vulkaan te beklimmen, een heffie klim in de brandende zon. De top halen we niet, wat ook niet het streven was, maar halverwege komen we wel. De tocht terug gaat noodgedwongen via dezelfde route, omdat ik m'n vest op een bankje had laten slingeren. Aai...
Mn rugtas raakt ondertussen steeds leger door alle vergeten en zoekgeraakte spullen, en dames van de wasserij die m'n kleren leuk vinden en ze besluiten te houden.

De op een na laatste stop in het Noordereiland is Martinborough waar we na een keer of 6 fout te zijn gereden arriveren. Je begrijpt, ik ben een waardeloze kaartlezer volgens de directie. Ik vind dat het wel meevalt. Enfin, Martinborough is een wijngebied, waar ze enkel Pinot Noir verbouwen. Wijngebied is altijd een goed gebied, veel proeverijen, leuke restaurantjes en kroegen!

Nu zitten we in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland (werd me vanmiddag verteld). Ik was in de veronderstelling dat het Auckland was. De kerstsfeer is hier losgebarsten, kerstbomen en glitterende kerstslingers overal. Gek gezicht hoor als je in je hempie over straat loopt en licht hebt tot 9 uur. Maar kerst op het strand is niet verkeerd dacht ik zo.
Vandaag hebben we 5 uur in het nationale museum, Te Papa, rond gezworven. Geweldig museum over van alles en nog wat. Natuurlijke verschijnselen, historie, Nieuw Zeelandse flora en fauna en spectaculaire proeven. (www.tepapa.com)
5 jaar hebben ze er over gedaan om het te bouwen, 317 miljoen dollar!
Piek heeft zich nog aan een virtuele bungy jump gewaagd!

Morgen gaan we op de boot naar het Zuidereiland, wat totaal anders schijnt te zijn. Ik ben benieuwd!

• 16 December 2006 - 08:57

Joost:

Hey Vio en Rutger

Echt een mooi verhaal zo als gewoonlijk.
    De foto's zijn ook helemaal toppie die met die gijzers helemaal.

De koffie staat al klaar voor 2 feb.

Joost

• 16 December 2006 - 09:43

Arnold:

Een aantal foto's komen me bekend voor... ziet er erg mooi uit.
    Rutger, je vest verloren en dezelfde weg terug... waar ken ik dat toch van??
    Veel plezier op het zuidereiland!!

• 16 December 2006 - 10:37

Karolien:

Alvast een fijne kerst gewenst down under, ook namens Sietse!

Liefs, Karolien

• 16 December 2006 - 13:36

Valentino:

"De hele groep ging klappertandend het water in behalve uiteraard één persoon - V.H. - die het te koud vond! Erg mooi tripje!"

Ik kan me niet voorstellen dat jij ZO ontzettend bent afgevallen vi...

"Ik dacht het niet. Lopend en kruipend er doorheen was ook mooi!"

Stelletje laffe luie kokosnotenplukkers

• 16 December 2006 - 14:57

Kim:

haaai lieve vio (en rutger ook)

Dat had ik nou echt niet van je gedacht vi dat jij niet het water in durfde!
    Ik heb de kerstboom vandaag weer opgezet alleen ik heb wel het id dat ie wat schever is... hoe zou dat nou komen?
    Hier alles prrrima verder, ben ook weer gescheiden van mn vindi, tja relaties niet echt mn ding ;)

Liefs

• 16 December 2006 - 15:23

Leo:

Kimmie; independend is hip!! Verder gaat t hier ook goed met de beste man. Toch mooi dat hij op alle plekken tegelijk is :) Hoe brengen jullie de kerst door? Een champagne diner op het strand met vio's immer afwezige maar lekker klinkende taart ;) Wij trekken onze truien aan om even wat voedsel weg te bunkeren. Meissie maak er wat moois van! en ik denk smiddags aan je, wanneer jij al het nieuwe jaar inknalt! Koesje

• 16 December 2006 - 20:10

Anita:

Geniet erg veel van jullie foto's en verhalen. kijk uit naar jullie terugkomst!

Surpriseparty was zeer geslaagd. Er pasten gelukkig 20 man in ons kus huisje. Nu nog kerst.

Liefs

• 16 December 2006 - 22:18

Nynke:

waaaah vio! wederom, te mooie verhalen. mag volgende x je clubbie mee? kiwi's, dolfijnen en lieve douane mensen, wat wil je nog meer? ;) we gaan je missen met oud en nieuw!! maar heel veel plezier nog in Nieuw-Zeeland! kus nijn

• 17 December 2006 - 20:48

Guusta:

Hai,de Violet & Rutger map wordt al behoorlijk dik. Wat een prachtige afbeeldingen. En nog leerzaam ook.Dikke kus van de Kampermannetjes

• 17 December 2006 - 22:10

Anna:

viooo waarom ben jij niet aan zo'n bungee elastiek gaan hangen?? valt me van je tegen! die virtuele lijkt mijzelf wel heftig genoeg :) ik dacht op de foto van de kiwi's die schattige beestjes aan te treffen met die lange snavels, hebben jullie die al gezien?of zijn die niet in Nieuw-Zeeland evenals kangoeroes :P
    Nou ik duik mijn eiland in, morgen een lange dag UB voor de boeg!!jaja hier wordt hard gestudeerd :) kussjes voor jullie

• 18 December 2006 - 10:21

Ans En Peter:

bedankt voor jullie immer
    boeiende verslagen en foto's. Kerstmis en oliebollen in korte broek lijkt ons een aparte belevenis. Veel plezier en prettige kerstdagen.
    groetjes.
    ans en peter

• 18 December 2006 - 12:48

TO:

Rutger en Violet!

De foto's zijn prachtig. Heb je niet het gevoel dat je weer één been in de beschaafde wereld hebt gezet?

Jullie reis zit er al bijna weer op :p.. Geniet nog ff!

Theo

• 21 December 2006 - 09:08

Liesbeth:

Hele fijne feestdagen.

• 24 December 2006 - 19:36

Family Bijlsma:

Lieve allebei, geen reactie, maar wel een kerstgroet uit Lochem. Fijne kerst gewenst in de lekkere zon, en natuurlijk een heel goed 2007 voor jullie! Met nog een mooi gedeelte van jullie reis voor de boeg. Tim: waar is billetje nu?? Ook van hem een zonnige kerstgroet!
    Take care, liefs, Karin

• 25 December 2006 - 12:51

Theo:

Fijne kerst dame en heer!

Theo