Afscheid van Amerika - Reisverslag uit Miami Beach, Verenigde Staten van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu Afscheid van Amerika - Reisverslag uit Miami Beach, Verenigde Staten van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu

Afscheid van Amerika

Door: Rutger & Violet

Blijf op de hoogte en volg Rutger & Violet

23 Januari 2011 | Verenigde Staten, Miami Beach

Lieve allemaal,

We lopen een beetje achter met het verslag van onze avonturen. We zitten alweer bijna twee weken in Costa Rica en het is in één woord: geweldig. Zelden hebben we een land gezien dat zo veel diversiteit biedt op zo’n klein oppervlak. Er is veel te doen en eigenlijk is het zonde om ook maar een uurtje achter de computer te duiken. Eerst nog even een verhaaltje over onze laatste anderhalve week in de Verenigde Staten.

Na het kerstfeest in New Orleans, wat maanden geleden lijkt, rijden we vanuit Louisiana Florida binnen en via Pensacola, Panama City en de Panhandle komen we uit bij de Gulf Coast. Florida, gemiddeld 25 graden in de winter, lijkt een aantrekkelijke tropische bestemming voor half december maar het is helaas historisch koud! Onderkoelde schildpadden worden uit zee gehaald en de mandarijnenoogst is volledig mislukt door de vorst. We vermaken ons desalniettemin prima. We bezoeken een State Park dat als overwinteringsoord dient voor manatees (ofwel zeekoeien). Schattige beesten, ze lijken een beetje op zeehonden maar dan wat groter. Normaal gesproken zwemmen ze in de Golf van Mexico maar als het zeewater ’s winters afkoelt nemen ze hun toevlucht tot warme bronnen die iets het binnenland in liggen. Daar zien we ze nu vanuit een onderwaterobservatorium lekker rondjes zwemmen.

Als we verder naar beneden rijden komen we in het artistieke St. Petersburg uit. Een leuke stad waar we een kijkje nemen in het Dalí museum dat de grootste collectie schilderijen van Dalí buiten Spanje bezit. Een fascinerend museum met prachtige stukken. Vooral degenen met een verborgen afbeelding erin die pas na lang en goed kijken zichtbaar wordt zijn intrigerend. Die avond eten we in een ‘Amish Home Cooking’ restaurant in Sarasota. Wij dachten dat het hier om één verdwaalde Amish ging die zich hier gevestigd had maar Sarasota blijkt een heuse Amish-gemeenschap te hebben. Voor de niet-ingewijden: de Amish zijn een religieuze splintergroep in de VS die zich verzetten tegen elke vorm van modernisering en de Bijbel strikt naleven. Zaken als gemotoriseerd vervoer, televisie en andere 20e-eeuwse verworvenheden zijn taboe. De kinderen gaan maar tot hun 14e naar school en er wordt geen aardrijkskunde en geschiedenis onderwezen. Doorleren wordt als persoonlijke ijdelheid gezien. Getooid met traditionele kledij (vrouwen met een kapje op het hoofd) vervoert men zich per driewieler van A naar B. Gecombineerd met het drukke verkeer op de 6-baans wegen in de stad levert dit een hilarisch en anachronistisch beeld op.

Op oudejaarsdag beleven we de eerste echte Floridaanse winterdag, het is zonnig en 26 graden. We bakken een middagje op het strand van Palm Beach en luiden het nieuwe jaar in vanaf een terrasje in Fort Lauderdale. De straat is afgezet, er spelen bandjes en het is lekker druk, een prima plek op oud en nieuw te vieren dus.

De eerste dagen van het nieuwe jaar brengen we door op de Florida Keys, een groep eilandjes onder Florida waarvan een groot deel door de Overseas Highway (met meer dan 40 bruggen) met elkaar verbonden wordt. Een prachtige route om te rijden: de eilandjes zijn vaak piepklein dus je ziet aan beide kanten zee en andere eilandjes. De weg eindigt op de zuidelijkste punt van de VS: Key West, een toeristisch maar mooi oord met gezellige straatjes vol restaurantjes en barretjes. Er spelen Cubaanse bandjes op het plein en met een borrel, aangeboden door de plaatselijke kroeg, wordt de zonsondergang gevierd.

Uiteraard brengen we ook nog twee dagen door in het lekker elitaire Miami Beach. Volledig over-the-top met heel veel mooie en hippe mensen die zich al skeelerend, rolschaatsend, fietsend of per Segway over de boulevards verplaatsen. Maar het mooiste is natuurlijk het strand: dat is lang, breed en wit en de zee is prachtig helder en ondiep zodat het lekker poedelen is. Bovendien bereikt de freakshow op het strand zijn hoogtepunt, dus het is dé plek om mensen te kijken.

Onze laatste week in de VS brengen we door in Naples aan de westkust van Florida samen met mijn moeder en Léon, die ons alweer met een bezoekje komen vereren! Vanuit Naples maken we een paar mooie uitstapjes; naar de Everglades waar we verschillende soorten vogels zien maar vooral heel veel alligators; naar Sanibel Island waar het mooi schelpjes zoeken is langs het strand; en natuurlijk is er ook tijd voor de verplichte uitjes naar de mall en de beach.

Na 3 maanden is het tijd om afscheid te nemen van Amerika, een land waar we beiden wel een beetje van zijn gaan houden. De schoonheid van de natuur heeft ons beiden verbaasd evenals de verscheidenheid aan mensen. Van de cowboys in het middenwesten tot de fotomodellen van South Beach, van de hipste en slankste moeders achter de kinderwagen in Manhattan tot de meest verlopen zwervers onder de Brooklyn Bridge. Blank, zwart, latino, Chinees, Indiaan, het is er allemaal. De free refill na een ‘small’ cola van een halve liter gaan we missen en ook de gedachte 24 uur per dag bij de Walmart, de McDonald’s en de loodgieter terecht te kunnen.

Snel volgt een update van Costa Rica en mooie foto’s!

• 24 Januari 2011 - 06:08

Vul Hier Je Naam In:

Vul hier je reactie in...
    zit ik hier maandagochtend 7.00 uur jullie verhaal te lezen. om jaloers van te worden!!
    Het klinkt weer bijzonder goed en erg mooi plaatjes!
    blijf genieten! groet Hans en Marion

• 30 Januari 2011 - 03:43

Leonie:

Mooi verhaaltje weer! Geniet er maar van, voor je het weet is het (bijna) voorbij....
    Wij genieten nog 2 weekjes en gaan dan alweer terug naar t koude Holland! Aiaiaia.