De Galapagos! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu De Galapagos! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Rutger & Violet - WaarBenJij.nu

De Galapagos!

Door: Rutger en Violet

Blijf op de hoogte en volg Rutger & Violet

08 Mei 2011 | Ecuador, Baños

Lieve lezers,

Op 29 april was het dan zover, na de eindeloze vlaktes van de Pantanal is het tijd voor de geboorteplaats van de evolutietheorie: de Galapagos! Op de dag van vertrek is er echter nog een belangrijk evenement, en dus ligt er vanaf 4 uur 's ochtends iemand (driemaal raden wie) naar de Royal Wedding te kijken!

Na een vlucht van 2 uur landen we tussen de enorme cactussen op het piepkleine eilandje Baltra waar de landingsbaan over de lengte van het eiland ligt. De Galapagos Eilanden liggen zo'n 1200 km in de Pacific vanaf de kust van Ecuador. Na een ontsmettingssessie mogen we aan boord en begint het luxe leventje! Elke ochtend worden we na een nacht varen wakker op een nieuwe plek, een ontbijtje staat klaar en vervolgens gaan we op wandel- of snorkelexpeditie. Bij terugkomst staat er een fantastische lunch te wachten en na een collectieve siesta op het zonnedek is het weer excursie time!

We hebben de afgelopen week 7 eilanden gezien en allen waren ze qua natuur en dierenleven weer anders. Het ene eiland is gortdroog en vulkanisch met een bergtop die je kan beklimmen, prachtig uitzicht (Bartolome)! Een volgende (Genovesa, een ingestorte krater) is na een klim omhoog een groen plateau waar je overal de rode ballonnetjes ziet in de hals van de fregatvogel die ze in het paringsseizoen opblazen. Luidkeels fluiten de aandoenlijke blue- en red-footed boobies die rond hun nest paraderen en je struikelt over de leguanen met hun enge koppen! Op het eiland Espanola lig je tussen de zeeleeuwen op een parelwit zandstrandje en snorkel je tussen de haaien, schildpadden, roggen en tropische vissen. Het is ongelooflijk hoe dichtbij je bij de beesten kan komen en ze kijken niet naar je op of om.
We hebben 2 onderwatercamera´s volgeschoten, ben benieuwd hoe het resultaat is! Van de eilanden zelf had ik weinig verwacht. Je leest dat het dor, droog en vulkanisch is, maar we komen net na het regenseizoen en dus is het een stuk groener! Als wij er zijn is het erg heet en vochtig en Ivan de gids vertelt dat als we over 2-3 weken zouden terugkomen het inderdaad weer een dorre en droge bedoening is. We hebben een geweldige week gehad, het is moeilijk om de de sfeer op de eilanden, de natuur en excentrieke beesten te beschrijven, bekijk de overload aan foto's maar.

Op de boot was het erg gezellig, dat maakt zo´n trip altijd extra leuk! De eerste helft van de week zat er nog een Nederlands stel op de boot dat ook in Grun had gestudeerd en een moeder met 2 kids uit Londen, de dochter was hier vrijwilligerswerk aan het doen, een leuke Canadese met d'r ma uit Toronto, en later nog een ouder Belgisch echtpaar.

Inmiddels zitten we in Baños na een busritje vanuit Quito in Ecuadors beste bus, 3 dollar voor 4 uur. Het ritje is ons echter duur komen te staan. De filmcamera is tijdens de busrit uit de tas gestolen samen met al het filmmateriaal van de afgelopen vier maanden. We kunnen onszelf wel voor de kop slaan dat we niet beter hebben opgelet en dat we de volle bandjes niet op een betere plek hebben opgeborgen. Maar helaas is dat te laat.

We hebben nog anderhalve week hier in Ecuador waarin we de Andes in gaan, hopelijk de besneeuwde cotopaxi vulkaan gaan zien en Zuid-Amerika's grootste markt gaan bezoeken, daarna is het echt tijd om naar huis te gaan! Tot snel!!

Liefs en groetjes uit Ecuador

• 09 Mei 2011 - 03:05

Anita:

Zonde van het filmmateriaal!

Nog maar 10 dagen. Jemig, de tijd is gevlogen!

Xx

• 09 Mei 2011 - 05:53

Matthias:

Geweldige foto's. Ben benieuwd of jullie ook tussen de haaien gesnorkeld hebben. En Rutger, als je niet weet wat je moet doen als je terug in NL bent dan heb ik wel een idee.

Begin een website waarop cameradieven de foto's kunnen uploaden die op het geheugenkaartje staan;)

Zo irritant om te weten dat die camere inclusief foto's as we speak in de aanbieding is voor 2 flessen sterke drank.

Zie jullie snel. Heb er zin in.

gr Matthias

• 09 Mei 2011 - 06:37

Karolien:

Wat stom zeg, van die camera! Nu moeten jullie nog eens op wereldreis om de filmpjes over te doen!

Tot ziens!
    Karolien

• 09 Mei 2011 - 07:22

Leonie:

Heb ik teveel gezegd? Wat een geweldige trip he?! Fantastisch ook om de foto's te zien. Ik ben heel benieuwd naar jullie onderwater pica's! Heeel veel plezier ook op de markt en het leerstadje, ik wilde dat ik daar ook mijn trip kon eindigen... Heel jammer van t filmmateriaal, maar gelukkig hebben jullie de foto's nog!

• 09 Mei 2011 - 07:27

Marjan:

Hoi,

Jullie hebben weer schitterende foto"s zeg, maar wat balen van die camera!

Geniet nog even volop van jullie laatste dagen onderweg, want het zal wel vreemd zijn om in Nederland je draai weer te vinden.
    Maar wel leuk om iedereen weer te zien.

Groetjes,
    uit Deventer

• 09 Mei 2011 - 15:47

Ylse:

OOOOH geniet van je laatste dagen. Mooie verhalen telkens. Iedereen zal wel staan te springen jullie weer te zien en jullie verhalen te horen! Ik kom je ook keertje opzoeken hoor, flesje rose erbij. Ben benieuwd. Ben blij te horen dat je nog niet veranderd bent Vio, dat je tussen al dat mooie zit, en dan nog eerder opstaat voor de Royal Wedding. Malloot!!(A)

Nogmaals, geniet ervan.

Tot snel! kussen!

• 14 December 2015 - 14:39

Theo & Jorka:

Leuk om jullie reisverslag te lezen. We zijn erg benieuwd. Wij gaan over 4 nachtjes